Krampe HP- ja SK-maansiirtovaunut
Krampe-maansiirtovaunut ovat suunniteltu raskaisiin maansiirtotöihin, kuten hiekan ja kivimurskeen ajoon. Tehokkaan traktorin ja Krampe-maansiirtovaunun yhdistelmä haastaa kuorma-autot tehokkuudessa, etenkin kun olosuhteet ovat erityisen vaativat. Neljä eri mallia SK-mallisarjassa ovat kaikki varustettu 6 mm paksulla pohjalla ja 5 mm vahvalla seinällä. Sekä laidat että pohja on tehty yhdestä levystä. Lavan kaikki kulmat on pyöristetty ja seinät ovat kantattu pyöreiksi lavan jäykkyyden ja tyhjentymisen parantamiseksi. Kippaustyhjentyvyyden helpottamiseksi lavat ovat hieman kapeampia etupäästä kuin takapäästä.
Akselisto on mahdollista varustaa paraabeli- tai hydraulijousitettuna tai hiipivällä keinuteliakselistolla, jonka painosuhde on 45% edessä 55% takana. Tämä ratkaisu takaa parhaan etenemiskyvyn epätasaisilla alustoilla.
Vaunun vetopiste sijaitsee sopivalla etäisyydellä etuakseliin nähden. Tämä tuo vakautta vaunun liikkumiseen sekä kippaukseen. Kippauskulma on jopa 55 °.
Tämän mallisarjan perävaunut soveltuvat kaikenlaisen materiaalin liikuttamiseen. Lisävarusteena on mahdollista valita joko 60 cm, tai 80 cm lisälaidat, joilla on mahdollisuus kasvattaa perävaunun tilavuutta.
HP-mallisarja on tarkoitettu erittäin raskaisiin maansiirtotehtäviin. Nämä perävaunut ovat Saksassa saaneet erittäin hyvää palautetta. HP-sarjan perävaunuissa on muutamia erityisominaisuuksia, jotka tekevät niistä kilpailijoitaan parempia.
Kippaussylinteri on sijoitettu lavan keulaan, jolloin se tukee lavaa mahdollisimman tehokkaasti yhdessä akseliston kanssa. Tämän ansiosta vääntövoimat rungon ja lavan suhteen on minimoitu.
Vaunun painopiste on saatu laskettua erittäin alas asentamalla runko suoraan akseliston päälle ilman minkäänlaisia korokepaloja. Runko on jopa 200 mm alempana, kuin tavallisissa kippivaunuissa. Tämän ansiosta myös kuormauskorkeutta on saatu hieman alemmas.
Laidat ovat yhtenäiset ja erittäin vahvat. Puoliympyrän muoto pehmentää kivien ja kokkareiden laskeutumista kuormattaessa ja kipatessa. Pyöreiden muotojen ansiosta materiaalia ei jää ikinä kiinni lavan kulmiin, vaan lava tyhjenee täydellisesti. HP-mallinsarjan lavat on mahdollista varustaa HARDOX 400 -materiaalista, joka on 6 mm vahvaa. Tämä tekee kärrystä lähes ikuisen.
Rungosta ja lavasta on tehty erityisen kevyitä tietyillä rakenneratkaisuilla. Tämä parantaa kärryn kantavuutta ja toisaalta kärry on myös kevyt hinata tyhjänä.
Lavan pohjan sekä perälaudan saumat ovat kaikki tasoitettu, jolloin materiaalia ei jää kiinni lavaa tyhjennettäessä. Perälauta toimii hydraulisesti ja aukeaa täysin ylös, jolloin kivet ja kokkareet eivät pääse vahingoittamaan sitä.
Suuret renkaat ja navat pienentävät maan tiivistymistä ja auttavat huonoissa olosuhteissa töiden etenemistä.